20081209

Imitatio Dei

Den "kristna traditionen/historieskrivningen" är vad som är normativt på min utbildning. Den senaste kursen "Religionspsykologi" utgick ifrån ett kristet perspektiv och den nya kursen jag börjat läsa som heter "Etik, världsbild och livshållning" utgår också från ett kristet perspektiv.
Vad ett "kristet perspektiv" innebär finns det inget definitivt svar på...
...men enligt denna bild så kan det kan ha med bröst att göra.

Jag är trött och less på att kristendomen skall verka normativt för min utbildning till gymnasielärare med inriktning mot religion. Visserligen slängs lite Buddhistiska och Hinduistiska referenser in ibland för att rättfärdiga skitutbildningen och den annars så Abrahamitiska färgningen, men knappast så att det går att uppnå någon form av strävan mot objektiv förståelse.

Konfucianism och Taoism nämns överhuvudtaget inte alls i dessa sammanhang, och hur kan man vara så naiv att man utesluter dessa livshållningar i en kurs som behandlar inställningar till livet!? Jag skulle knappast tro att den kultur som 1,5 miljarder kineser vuxit upp i
till största delen är präglad av ett västerländskt perspektiv. Utbildningen är bristfällig, och man verkar inte direkt att skämmas för det på religionsinstitutionen överhuvudtaget. Man skulle ju kunna anta att det var viktigt att få en så bred kunskapsbas som möjligt, men det är inte det som premieras.

Med utgångspunkt i den här utbildningen så verkar jag knappast att få den kunskap som krävs för att jag skall kunna sköta mitt blivande yrke utifrån de skyldigheter och förpliktelser som yrket medför.

Inga kommentarer: