20081205

Insikt?

Gjorde nyligen ett personlighetstest som publicerats i ett mycket stort populärvetenskapligt magasin. Tydligen så visar de senaste rönen kring personlighetsdimensioner inom psykologisk forskning på att det finns en stark prövbar koppling till neurologin. Dessa fem personlighetsdrag är följande;

Andelen poäng jag fick anges med röd markering.

Den relativt höga poängen i utåtvändhet tyder tydligen på att jag är pratsam, entusiastisk och spänningssökande. Min kropp utsöndrar tydligen extra höga halter dopamin under positiva upplevelser, och det tenderar även att göra att min personlighet har ett behov av att få dessa positiva upplevelser oftare, då frånvaron av dessa gör dopamindalarna djupare (Dopamin är en del av kroppens belöningssystem).

Den mycket höga poängen i anspändhet berättar att jag är bekymrad, känslomässigt instabil, är lättskrämd och att jag ganska lätt blir stressad. Min adrenalinnivå anses därav kunna bli mycket hög väldigt lätt. Något nedslående blev betyget i pålitlighet. Den som ligger högt i detta personlighetsdrag brukar tillskrivas ansvarsfullhet, disciplin och organisationsförmåga. Detta gäller då tydligen inte mig. Jag är enligt testet impulsiv och tar dagen som den kommer. Som tur är så kompenseras kanske detta av att en hög empati relaterar till att jag är lätt att samarbeta med, inger förtroende och tar hänsyn till andra… medan jag konstigt nog inte alls skulle vara speciellt självhävdande.

Slutligen så tyder min poäng i öppenhet på att jag är kreativ, nyfiken, okonventionell och ofta upplevs som excentrisk. En hög poäng tyder även på att jag effektivt kan utnyttja min hjärnas kapacitet och har en förmåga till att lätt kunna associera saker och ting med varandra.

Hm... egentligen säger det här ingenting om vem jag är.

Inga kommentarer: